گیتاریو | Guitario

نقد و بررسی کیبورد یاماها مدل PSR-E363
2020 M07 12

نقد و بررسی کیبورد یاماها مدل PSR-E363

کارایی‌های زیادی که PSR-E363 به نوازنده ارائه می‌کند آن را به سازی مناسب برای نوازندگان نوآموز تبدیل می‌کند. ازجمله‌ی این امکانات باید به برخورداری از 48 نت پلیفونی، کلاویه‌های حساس به لمس، 574 صدای باکیفیت با سمپلینگ بهبودیافته، افکت‌های جدید Reverb و Master، بهره‌مندی از 165 استایل آکومپانیمان، 150 نوع آرپژیو، کارکرد آموزشی در آهنگ‌ها، حالت دوگانه برای تقسیم کیبورد به دو قسمت و نوازندگی هم‌زمان دو نوازنده با آن، امکان جابجایی MIDI و آهنگ از طریق پورت USB،ورودی AUX اشاره کرد.

حساسیت لمسی کلاویه‌ها در دو کلاس اصلی طبقه‌بندی می‌شود. کلاس داینامیک (Touch Sensitive یا Velocity Sensitive) و کلاس غیرداینامیک. عبارت ازاین‌رو به کلاویه‌های حساس به لمس اطلاق می‌شود که با واردکردن نیروی متفاوت روی کلاویه‌ها شدت صدای تولیدشده‌ متغیر خواهد بود. کلاس غیرداینامیک به کلاویه‌هایی گفته می‌شود که تنها مانند یک سوییچ روشن و خاموش عمل می‌کنند و باعث به صدا درآمدن یا قطع شدن یک نت می‌شوند.

کیبورد‌های حساس به لمس از دو و در مواردی از سه سنسور بهره می‌برند. اولین سنسور در سر و بالای کلاویه قرار دارد یعنی جایی که کلاویه اول با پایین تماس برقرار می‌کند. دومین سنسور در انتهای کلاویه قرار دارد که در پایان مسیر فشردن کلاویه با کف تماس پیدا می‌کند. سیستم نرم‌افزاری کیبورد سرعت بین تماس سنسور اول تا سنسور دوم را اندازه گرفته و بر اساس سرعت تعریف‌شده تعیین می‌کند که چه شدت صدایی باید از ساز خارج شود.

به‌عبارت‌دیگر هرچه کلاویه محکم‌تر فشرده شود، سریع‌تر حرکت می‌کند و این سرعت را به‌شدت صدا ترجمه خواهد کرد. برای بیان این مفهوم غالباً از دو عبارت Velocity-Sensitive و Touch-Sensitive به‌صورت هم‌معنی استفاده می‌شود اما به نظر می‌رسد عبارت صحیح‌تر برای کیبورد‌های امروزی Velocity-Sensitive باشد چراکه همان‌طور که گفته شد در کیبوردهای ساخته‌شده بر اساس MIDI، دینامیک با استفاده از سرعت ضربه ترجمه می‌شود.

کلاویه‌ی سبک یا Non-weighted که به آن کلاویه‌ی Synth-action هم گفته می‌شود سبک‌ترین و ساده‌ترین اکشن در کلاویه‌ها به شمار می‌رود. این کلاویه‌ها معمولاً از یک مکانیسم فنری برای اضافه کردن اندکی مقاومت در برابر فشار نوازنده بهره می‌برند. اما این فشار تنها به‌اندازه‌ای است که جلوی احساس شل بودن و غیرقابل‌کنترل بودن کلاویه را بگیرند. با در نظر گرفتن سادگی و سرعت در کاربری این کلاویه‌ها در سینتی سایزرها و کیبورد‌ها وزن اندک و مقاومت ناچیزی برای این نوع کلاویه در نظر گرفته می‌شود.

حساسیت لمسی کلاویه‌ها در دو کلاس اصلی طبقه‌بندی می‌شود. کلاس داینامیک (Touch Sensitive یا Velocity Sensitive) و کلاس غیرداینامیک. عبارت ازاین‌رو به کلاویه‌های حساس به لمس اطلاق می‌شود که با واردکردن نیروی متفاوت روی کلاویه‌ها شدت صدای تولیدشده‌ متغیر خواهد بود.

طراحی این کلاویه‌ها تمام و کمال از پلاستیک صورت گرفته است و شکلی شبیه به سکوی شیرجه دارد. کلاویه‌های سبک بیشتر موردپسند نوازنده‌هایی است که عادت به نوازندگی با پیانو نداشته باشند. اگرچه ممکن است این نوع کلاویه مجهز به سازوکاری برای تنظیم شدت صدای خروجی هم باشد اما نتیجه‌ی نهایی برای نوازنده قانع‌کننده نخواهد بود. در مقابل نوازنده‌هایی که عادت به نواختن با کیبورد دارند به‌خوبی و سرعت از این نوع کلاویه استفاده خواهند کرد.

یکی از مجموعه صداهای موجود در این کیبورد مجموعه‌ی صدای GM یا جنرال میدی است. این فرمت استاندارد مجموعه‌ای از اصوات، افکت‌ها و امکانات استانداردی را معرفی می‌کند که بر اساس MIDI ساخته‌شده‌اند و امکان جابجایی آن‌ها بین دستگاه‌های متفاوت سازگار با MIDI مانند کیبورد‌ها، کامپیوترها، صفحات وب و حتی تلفن‌های همراه مشترک هستند. درنتیجه‌ی تعریف این استاندارد جابجایی صدا‌ها در این دیوایس‌ها تأثیری در جنس صدای ساخته‌شده نخواهد داشت.

مجموعه‌ی GM شامل 128 صدا می‌شود که بسیاری از صداهای پایه‌ای و اصلی سازها را در برمی‌گیرد. بنابراین این مجموعه در تمام برندها و مدل‌های گوناگون کیبورد صدای یکسانی خواهد داشت. مجموعه‌ی دیگر اصوات دیگر در این کیبورد استاندارد کمپانی یاماها یعنی استاندارد XG است که مجموعه‌ای اندکی گسترده‌تر از GM2 را به نوازنده ارائه می‌کند.